Väder

Jag har länge varit intresserad av väder och väderfenomen. Speciellt sånt som åska, blixtar, tornados osv. Detta har gjort att man fått en rätt bra inblick i det med att förutspå vädret. Det ligger vetenskap bakom det hela men det bästa man kan säga är att det är kvalificerade gissningar. Väder är oerhört oförutsägbart och tenderar att ändra sig snabbt.

På mitt arbete så är vi påverkade av vädret hela tiden. Detta gör att mina arbetskamrater följer väderprognoser. Jag gör det inte själv för det är ändå inget man kan göra åt det. Man måste ju arbeta oavsett hur vädret ser ut. Det intressanta är att många blir irriterade på SMHI för deras prognoser och dom verkar inte förstå hur komplicerat det hela är.

Men, på senaste tiden så har visserligen prognoserna från SMHI varit mer felaktiga än på väldigt länge. Känns inte längre som att det går att lita alls på den information som dom tagit fram från sina vädertolkningar. Är det så att vi fått sämre meteorologer i Sverige, eller att vädret är mer oförutsägbart än tidigare? Men norrmännen verkar ju få till det hyfsat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0