Vad är meningen...

För mig så är det bra ibland att titta på filmer som får en att tänka. Jag behöver det ibland för jag tenderar att bli så fokuserad på saker att jag glömmer det som betyder något. Sådana här filmer brukar få mig att gå in djupare i tanken och reflektera över saker. Jag hade en sådan stund idag, och minst sagt behövlig var den.

Jag har varit så fokuserad på vad jag vill åstakomma när jag är klar att jag glömt helt att det är resan dit som är den viktiga. Och i samma veva så glömmer man av hur man egentligen skall ta sig dit. Alla tankar jag har kring saker är vad jag vill åstakomma i slutänden. Nästan all planering ligger kring målet.

Men vilken betydelse har målet egentligen när man totalt glömt betydelsen av den resa som tog en dit. Eller att i vissa fall så saknar målet betydelse för det är under resan som allt det viktiga händer. Man blir ju heller aldrig klar med något, bara bättre. Det finns ju alltid mer att lära sig, att skaffa erfarenheter från.

För att ta några exempel. Jag vill bli en bättre matematiker, så jag har en massa tankar kring var jag skulle vilja vara. Men egentligen inga som helst tankar kring hur resan dit kan se ut. Eller ännu viktigare, att resan är oändlig och det är i resan som det viktiga finns. Jag har gjort samma med mina tankar kring att bli en duktig programmerare. Jag har allt klart för mig vad jag vill att det skall vara när jag kommit framåt. Men igen så har jag glömt den viktiga resan.

Utan den viktiga resan, där allt händer. Där man har roligt och utvecklas. Utan den så finns det inget mål att nå. Hur kan man glömma nåt så viktigt? Är det bara för att ens tillvaro ser ut som den gör och man får en önskan att nå sina uppsatta mål tidigare än vad som är möjligt. Att man missar hela poängen med varför man gör något...

En person som bestämmer sig för att "backpacka" genom Europa funderar ju inte speciellt mycket på vad som händer när det är klart. Denna person är ju helt fokuserad på resan och vad denna kommer att erbjuda. Det är ju så man skall göra med i stort sätt allt i tillvaron. Eller hur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0