LCHF-fanatiker

Jag tvivlar faktiskt inte på att det finns personer som blir hjälpta av LCHF-dieten. Men något som jag stör mig på är hur dessa fanatiker inte verkar tåla det minsta att någon ifrågasätter denna diet. Och jag stör mig på att dom verkar tro att det är en mirakelkur som fungerar för alla oavsett.

Jag är en köttfantast, jag älskar kött. Jag har haft perioder i mitt liv där min huvudföda har bestått i proteiner och fett. Och väldigt lite kolhydrater. När jag haft dessa perioder så har jag haft en kass mage, jag har ständigt varit trött och orkeslös, jag har mått skit rent allmänt. Och jag har levt så tillräckligt länge för att veta att det inte är några övergångssymtom.

När jag äter en mer balanserad kost med rätt mängd kolhydrater, protein och fett så mår jag som bäst. Jag behöver ha ett intag av fett som är max 20% per dag. Sen ligger jag runt 30-40% på kolhydrater, och 40-50% på proteindelen. När jag gör detta så försvinner magproblemen, tröttheten och min kropp mår riktigt bra. Jag får dessutom bättre resultat i träningen när jag äter enligt denna princip.

Jag har ett väldigt fysiskt arbete där jag under arbetsdagen gör av med runt 3-4000 kcal per dag. Sen så är det träning som gör av med runt 500-1000 kcal per träningspass. Utöver det så gör man av med ytterligare kcal bara på att leva. Det viktigaste bränslet för mig är kolhydraterna, men det skall vara rätt sort för att det skall vara bra. Utan dessa så fungerar inte jag. Proteinet är ju som många vet kroppens byggstenar.

Nu är man ju nyfiken på varför LCHF-fanatiker är så enfaldiga och inte kan se att saker fungerar olika för olika människor...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0